تولید یک کتاب مراحل زیادی دارد که برخی مرحله کتاب سازی را مهمترین مرحله از تولید کتاب می دانند. گرچه در اکثر کتاب های تولید شده در ایران، مرحله کتاب سازی خیلی جدی گرفته نمی شود اما این مرحله به نوبه خود در فروش و خوانده شدن کتاب اثر زیادی دارد.این مرحله متن خام را به کتاب تبدیل می کند و طراحی جلد، صفحه آرایی، چاپ و صحافی را شامل می شود .چه بسا آثاری که ارزش محتوایی چندانی ندارند اما با یک طراحی جلد منحصر به فرد یا یک صحافی ویژه به خوبی میفروشد و چه بسا کتاب های ارزشمندی که به دلیل فقدان کتابسازی مناسب و در خور شان جایی در بازار و بین مخاطبان باز نکردند. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همه چیز در کتاب سازی خلاصه می شود اما بخش مهمی از کار تولید کتاب که میتواند در مورد قیمت پشت جلد کتاب نیز تعیین کننده باشد، کتاب سازی است.

در جزوه پیش رو سعی شده است با توجه به تجربیات مدیران هنری ناشران مطرح مطالبی در مورد کتاب سازی جمع آوری و از پرسه در تئوری محض پرهیز گردد. لذا هم چگونگی تنظیم جزوه و هم چگونگی ارائه مطالب اصلی متفاوت از مطالب آکادمیکی است که در کتابها مشاهده خواهید کرد. ناگفته نماند این جزوه ماحصل کارگاه کتابسازی است که در بهمن ماه سال 91 ، مجمع ناشران انقلاب اسلامی با شرکت جمعی از ناشران مطرح کشور برگزار نمود و جناب آقای مجید زارع مدرس کارگاه مطالب اصلی جزوه فعلی را در آن کارگاه ارائه نموده اند.

 

در این جزوه به این موضوعات پرداخته می شود: 

کتابسازی کدام قسمت از نشر کتاب است؟ 

یک کتاب از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ 

کتاب سازی چیست؟ 

طراحی کتاب را چگونه ادامه می دهیم؟ 

طراحی کتاب سفره های افطاری از زبان مجید زارع

طراحی جلد

انتخاب کاغذ و نوع کار

دسته بندی کامل کاغذ 

انتخاب فونت مناسب و طراحی صفحات داخلی

انتخاب نوع چاپ

انتخاب نوع صحافی

ماجرای طراحی چند کتاب از زبان مجید زارعی

ایجاد توازن بین ایده طراحی و قیمت تمام شده