اگر چه تقسیم بندی های متنوعی درباره مراحل نشر وجود دارد اما ساده ترین تعریفی که می توان از کتاب سازی ارائه کرد اینکه پس از تحویل گیری متن از نویسنده، کتاب باید طراحی و چاپ شود. یعنی پس از آماده سازی متن باید تیم هنری کتاب را طراحی و سپس تیم فنی آن را تولید کند. عبدالحسین آذرنگ درباره مراحل نشر این طور می گوید.

مراحل و وظایف اصلی در نشر کتاب عبارتند از:

1-      تدوین سیاست و  برنامه

2-      گفتگو، توافق و عقد قرارداد با پدیدآورنده

3-       پدیدآوردن

4-     تولید فرهنگی، فنی_ هنری و چاپی

5-      تبلیغ، پخش و فروش

 تولید فرهنگی: این بخش که ممکن است با نام های متفاوتی از آن یاد شود، از جمله: بخش ویرایش، ویراستاری، بخش آماده سازی و مانند این ها، اصلی ترین واحد مؤسسه انتشاراتی است و وظیفه آن عبارت است از: 1- بررسی و ارزشیابی دست نوشته های تحویل شده 2-تهیه گزارش های فنی درباره ی آن ها 3- ویراستاری 4- آماده سازی آثار برای چاپ 5- تهیه نمایه کتاب.  در بعضی از سازمان های انتشاراتی همه وظایف ویراستاری در بخش تولید فرهنگی انجام نمیگیرد و ویراستاران و نسخه پردازانی هستند که خارج از تشکیلات و با عقد قرارداد و توافق با ناشران، نسخه های کتاب را برای آنها ویراستاری و آماده سازی میکنند.

 تولید فنی- هنری:  این بخش اثر ویرایش شده را از بخش تولید فرهنگی تحویل میگیرد، آن را با دستورالعمل ها، راهنماها، نمادها و نشانه های لازم برای حروف نگاری آماده می سازد، جدول ها، نقشه ها، نمودارها، طرح ها و تصویر و سایر اشکال و تدبیرهای بصری لازم را تهیه و ترسیم میکند و در عین حال، بر کیفیت فنی و هنری چاپ و نشر آثار ناشر نظارت دارد.

 تولید چاپی: تولید چاپی در نشر به معنای تبدیل کردن صورت نهایی اثر به متن چاپی است.  این بخش در واقع به جنبه های فنی مربوط به چاپ و مراحل پایانی پس از چاپ مسلط است. وظیفه آن از آغاز چاپ کتاب تا پایان، صحافی و شروع مرحله پخش است.

همان طور که از تعریف بالا نیز مشخص است، کتاب سازی به بخش چهارم از مراحل نشر یعنی تولید فرهنگی، فنی _ هنری و چاپ کتاب، مرتبط است. به طور خلاصه، کتاب سازی یعنی تحویل گرفتن متن و رساندن کتاب به فرم؛ یعنی تبدیل متن به کتاب؛ به معنای همه عناصر یک کتاب شامل جلد، نوع کاغذ، نوع چاپ، جنس جلد، نوع چاپ جلد، تکنیکهای کار و نوع صحافی.

کتاب خوب، معمولاً کتابی است که علاوه بر محتوا، فرم مناسبی نیز داشته باشد. این گزاره در شرایط فرهنگی امروز جامعه و زمانۀ کم لطفی مردم به کتاب- برای تولیدکنندگان کتاب - گزارهای بدیهی است. اما متأسفانه در جریان تولید، فرم کتاب خلاصه می شود.

در طراحی کتاب در حالی که روی جلد، پشت جلد، عطف، لب برگردان ها، صفحات ابتدایی )بسم الله، شناسنامه و...)  مهمتر از همه نوع فونت، اندازه و فاصلۀ سطر مناسب و صفحه آرایی متن کتاب همه و همه یک کل را تشکیل می دهند که این کل می تواند به محتوای کتاب، فرم ببخشد.