در یک کتابفروشی، به نسبت اینکه چقدر بزرگ یا کوچک باشد، افراد مختلفی مشغول به کار هستند که هر یک وظیفۀ خاص خود را به عهده دارد. هر چه کتابفروشی بزرگتر باشد، این افراد بیشتر و کار آنها تخصصی تر می شود تا جایی که گاهی در یک کتابفروشی کوچک، یک نفر به تنهایی همۀ وظایف را به عهده دارد.

مدیریت کتابفروشی:

انتخاب صحیح فردی که مدیریت یک کتابفروشی را بر عهده داشته باشد، امری بسیار مهم است. مدیر یک کتابفروشی باید مجموعه ای از صلاحیت ها را دارا باشد که آشنایی با روش های مدرن خرده فروشی، مهمترین آنهاست. آشنایی با این روش ها از شناخت دقیق بازار کتاب هم با اهمیت تر است. تکنیک های مدرن خرده فروشی تکنیک های پیچیده ای هستند که بسیاری از آنها با استفاده از روش های الکترونیک انجام می شود. آشنایی با این مسئله در کتابفروشی امری مهم است. آشنایی با بازار نشر بین المللی مفید است اما ضروری نیست. تسلط بر بهترین روش های بازاریابی کتاب نیز در این حرفه حائز اهمیت است. آموزش و ایجاد انگیزه در کارکنان فروشگاه برای کسب صلاحیت های لازم برای موفقیت کار فروشگاه از امور مهمی است که مدیر یک فروشگاه باید به آن توجه کند.

کارکنان کتابفروشی:

کارکنان یک کتابفروشی باید افرادی باسواد باشند و به مقدار نیاز در مورد کتب مختلف و موضوعات اطلاعات داشته باشند. مهمترین چیز برای یک فروشندۀ کتاب اینست که نگاه مثبتی به فروش کتاب داشته باشد. این امر آنقدرها که ساده به نظر می رسد ساده نیست؛ بسیاری از افراد که درخواست کار در کتابفروشی ها را دارند، ظاهراً افراد مناسبی هستند اما در حقیقت انگیزه لازم برای افزایش و بیشینه کردن فروش کتابفروشی را ندارند. اگر یک کتابفروشی کار خود را به درستی انجام دهد، وقتی یک نفر وارد آن شود باید احساس کند که اینجا همان جایی است که قرار است به او کمک کنند و با او بهترین برخورد خواهد شد. این وظیفۀ کارکنان کتابفروشی است که با صبر و حوصله به کمک مشتری بپردازند. این قضیه زمانی بیشتر به چشم می آید که یک مشتری بالقوه با اطلاعات غلط و یا ابهام زیاد نسبت به کتابی که می خواهد، وارد فروشگاه می شود و کارکنان موظف اند که با رفع ابهام، به او کمک کنند تا بهترین خرید را داشته باشد و حتی با جلب رضایت او، وی را به یک مشتری دائم تبدیل کنند. برای اینکه یک فروشنده انگیزۀ بالاتری داشته باشد و خدمت بهتری ارائه کند، نیاز است که حقوق مکفی دریافت کند. حقوق خوب، تعهد کاری فروشنده را افزایش می دهد.