برای انتخاب کتابفروشان مناسب، نیاز است که معیارهای صحیح انتخاب آن ها وجود داشته باشد. یک کتابفروش باید باهوش، مشتاق و خوش برخورد باشد. لباس های بیش از حد رسمی نیاز نیست، اما او باید مرتب، منظم و آراسته باشد. مهم ترین نکته برای فروشندۀ کتاب اینست که اشتیاق فروش کتاب داشته باشد؛ برای یک فروشنده، اشتیاق به فروش کتاب از اشتیاق به خواندن آنها مهمتر است. مدیر خوبی که در ابتدای کار برای کتابفروشی در نظر گرفته می شود، کسی خواهد بود که در مورد کفایت داوطلبان کار در کتابفروشی قضاوت خواهد کرد و به قولی تیم خودش را انتخاب می کند. سوابق تحصیلی و کاری افراد، باید در انتخاب جایگاه آن ها در کتابفروشی مد نظر قرار گیرد. نگاه توزیع کنندگان کتاب نسبت به فروشگاه به شدت متاثر از کیفیت کار کارکنان فروشگاه است و در نوع همکاری های کتابفروشی با آنها نقش مهمی دارد.

وظایف کارکنان:

هر فرد باید نسبت به کار خودش در کتابفروشی کاملاً توجیه باشد و جایگاه و وظیفۀ خود را به خوبی بشناسد. شرایط کاری یک فروشنده بر اساس عملکرد وی بر طبق شرح وظایفش ارزیابی می شود و اگر یکی از کارکنان در انجام شرح وظایفش ناتوان بود و بهبودی هم در کارش حاصل نشد، باید نیروی مناسبی را جایگزین وی کرد. یک کتابفروشی نیاز دارد که طرح هایی برای پاداش به کارکنانش داشته باشد. وقتی که یک فروشنده بداند که در صورت بهبود عملکردش، امتیاز یا پاداشی به وی تعلق می گیرد، دائماً دغدغۀ بهبود کار را دارد و این کار را انجام خواهد داد.

آموزش کارکنان:

آموزش هفتگی کارکنان یکی از الزاماتی است که باید به آن توجه کرد. برای این کار می توانید در ابتدای هر هفته، کتابفروشی را حدود30 دقیقه دیرتر از معمول باز کرده و در آن 30 دقیقه به آموزش مهارت های اساسی در زمینه های سیستم ها و تجهیزات عامل، انجام معاملات، کنترل موجودی کتاب و خدمت رسانی به مشتریان را به کارکنان بدهید.

سلامتی کارکنان:

نیاز است که دقت کافی نسبت به ایجاد قوانینی برای حفظ سلامتی و امنیت کارکنان بشود و آموزش های لازم به کارکنان در مورد مسائل مختلف مربوط به حفظ سلامتی و نحوۀ برخورد با موقعیت های مختلف داده بشود. نیاز است که حداقل یکی از کارکنان فروشگاه آموزش کمک های اولیه را دیده باشد. از آنجایی که جوهر کتاب جیوه دارد و تنفس در چنین فضایی بسیار برای سلامتی مضر است، نیاز است که هر روز صبح، یک لیوان شیر به کارکنان داده شود.