یکی از نکاتی که باید در هنگام انتخاب مکان کتابفروشی به آن توجه کرد، محیط و منطقۀ اطراف کتابفروشی است. یک کتابفروشی در یک شهر کوچک که تعدادی روستای بزرگ یا شهر کوچکتر در اطراف آن وجود دارد، می تواند به اندازۀ یک کتابفروشی در یک شهر بزرگ که اطرافش شهر یا روستای دیگری نیست، موفق باشد. توجه به ویژگی های جغرافیایی و دموگرافیک یک منطقه به شما کمک می کند که بتوانید ارزیابی صحیحی از چگونگی و اندازۀ بازار بالقوهای که در آن منطقه برای کتابفروشی موجود است داشته باشید و برای آن برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال آگاهی شما از اطلاعاتی مانند شغل مردم منطقه، تعداد دانشجویان، تعداد دانش آموزان، تعداد زنان خانه دار، علایق فرهنگی مردم منطقه و ... به شما کمک می کند که بتوانید برای تامین نیاز هرگروه برنامه ای مدون برای خود داشته باشید و در بازه های مناسب زمانی پیشنهادات مناسب برای آنها داشته باشید. همچنین آگاهی از تعداد دانشگاه ها، مراکز فرهنگی، مدارس و اماکنی از این دست این امکان را برای شما فراهم می آورد که بتوانید به صورت گروهی به این مراکز کتاب های مناسب را بفروشید. در مثالی دیگر اگر شما بدانید که مثلا اغلب زنان منطقه خانه دار هستند، متوجه می شوید که تعداد زیادی از زنان منطقه (همین زنان خانه دار) می توانند مخاطب رمان های خوب باشند. پس شما می دانید که همیشه باید تعداد قابل توجهی از رمان های خوب در کتابفروشی خود موجود داشته باشید تا بتوانید این طیف از مشتریان بالقوه را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید.