نقل قولی هست که می گوید: «برای داشتن یک کتابفروشی سه نکته از همه چیز مهمتر است: مکان، مکان و مکان». انتخاب یک مکان مناسب برای فروشگاه آنقدر حیاتی است که یکی از بالاترین ضرایب تاثیر در موفقیت یک فروشگاه را دارد. قطع یقین تهیۀ یک فروشگاه ایده آل هزینۀ بالایی دارد و از توانایی بسیاری از کتابفروشان که به تازگی کار خود را آغاز کرده اند خارج است. اما در کل برای انتخاب یک فروشگاه باید به چند نکته توجه کرد.

اول اینکه باید توجه کرد که مکان مورد نظر، محل تردد چه افرادی است؟ چه تعدادی از مردم روزانه از این محل عبور و مرور می کنند و این افراد از چه قشری هستند؟ از کجا می آیند و به کجا می روند؟ آیا محلی در نزدیکی این مکان وجود دارد که آن ها در آن جا دور هم جمع می شوند؟ آیا آن ها در هنگام عبور از این محل عجله دارند یا نه و با چه سرعتی از محل عبور می کنند؟ البته بسیاری از ما این تا حدی به صورت ناخودآگاه به این نکته توجه می کنیم. به عنوان مثال دقیقاً به همین دلیل است که هیچ کس در پس کوچه های نزدیک به مزارع کشاورزی یک روستای 20 خانواری کتابفروشی تاسیس نمی کند چون می داند که اولاً تعداد افرادی که از آن مکان عبور و مرور می کنند بسیار کم است و ثانیاً این قشر معمولا قشر کتابخوانی نیستند و دلایل دیگری از این دست. اما باید دقت داشت که توجه آگاهانه به این نکته کمک شایانی در انتخاب مکان یک فروشگاه می کند.

نکتۀ دیگر که هنگام انتخاب مکان کتابفروشی باید به آن توجه داشته باشیم، تشخیص فضای رقابت است. فردی که قصد دارد مکانی برای کتابفروشی خود انتخاب کند باید بررسی کند که فضای رقابتی در شهر کجاست. باید ببیند که فروشندگان موفق شهر در کجا قرار دارند و آیا برای موفق بودن باید نزدیک به آنها فروشگاهی تاسیس کرد و با آنها رقابت کرد یا مثلا در سوی دیگری از شهر، مکان استراتژیکی وجود دارد که باید آن را گرفت.

نکتۀ دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، بررسی سایر افرادی است که در همسایگی کتابفروشی شما در حال کتابفروشی هستند. آیا در کارشان موفق هستند یا نه؟ فروشگاه آن ها چه ویژگی هایی دارد و کدام یک از این ویژگی ها در این توفیق یا عدم توفیق آنها موثر بوده است؟