نشر حرفه‌ای در دنیای امروز دارای قواعد و اسلوبی است که در نظر گرفتن آن ها به تولید آثار با کیفیت بهتر چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ محتوایی- می‌انجامد. ناشران حرفه‌ای، این قواعد و اسلوب را به‌شکلی کاملاً عملیاتی و با در نظر گرفتن اقتضاء کار خود، تحت‌عنوان «معیارهای حرفه‌ای (شغلی) نشر» تدوین کرده و بر آن اساس عمل می‌کنند. گاهی این قواعد به‌شکلی عام‌تر و تحت‌عنوان «معیارهای حرفه‌ای ملّی نشر» تدوین می‌شود. این کار باعث نظم‌بخشی و قاعده‌مند کردن کار نشر، در مراحل مختلف آن، خواهد شد. متأسفانه در حال حاضر چنین سندی در کشور ما وجود ندارد و نیازمند آن است که با توجه به اقتضائات نشر در کشورمان، چنین سندی تدوین شده تا هم ناشران تازه‌کار بتوانند با تمسک به آن، در مدت‌زمان کوتاهی به روشی بهینه برای نشر کتاب دست یابند و هم ناشران باسابقه‌تر بتوانند روش کاری خود را بهبود بخشند.

دفتر آموزش و توانمندسازی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، معیارهای ملی نشر در انگلستان را برگردان کرده و با قدری دخل و تصرف در آن به‌منظور بومی‌تر کردن این معیارها، جزوۀ حاضر را در 9 بخش مجزا در اختیار مخاطبان قرار داده است. بدیهی است نیاز است که در ویرایش‌های آتی این جزوات نُه‌گانه، بومی‌سازی بهتر و دقیق‌تری انجام بشود.

در پایان لازم است از آقای محمد معماریان که زحمت برگردان نسخۀ اولیۀ کار را کشیدند، و از آقایان مهدی صالحی، محمدمهدی باقری و سجاد محمدی که کار را ویراستند سپاسگزاری کنیم.